Vlaanderen.be | Kunstenenerfgoed.be

Derde Arbeidscircuit

In 2013 kregen 33 organisaties in de kunstensector subsidies voor werknemers tewerkgesteld op een geregulariseerde DAC-arbeidsplaats (derde arbeidscircuit). Die werknemers werden oorspronkelijk aangeworven via een DAC-tewerkstellingsprogramma. Na de afschaffing van dit programma kwam er een overgangsscenario, dat Kunsten en Erfgoed opvolgt.

In totaal waren er middelen voor 110 voltijdse equivalenten (VTE), van wie 75,5 VTE voor organisaties die op meerjarige basis via het Kunstendecreet ondersteund worden, en 34,5 VTE voor organisaties die buiten het Kunstendecreet vallen.

De geregulariseerde DAC-plaatsen zijn in de kunstensector zo verdeeld:

• 15,5 VTE voor 6 kunstencentra
  • 1 VTE in een werkplaats
  • 35,5 VTE voor 10 muziekorganisaties
  • 3 VTE voor 1 organisatie in de letterensector
  • 50 VTE bij 13 theatergezelschappen
  • 5 VTE in 2 organisaties in de sector beeldende kunst.

In 2013 werd hiervoor in totaal 2.145.428,02 euro uitgetrokken voor de organisaties die gesubsidieerd zijn via het Kunstendecreet. Zij kregen de middelen voor de geregulariseerde arbeidsplaatsen via een enveloppesubsidiëring.

Voor de organisaties buiten het Kunstendecreet publiceren we de toegekende middelen 2013 in ons volgend jaarverslag. De berekening van de toegekende middelen gebeurt namelijk op basis van een afrekeningsdossier dat ons pas in de lente van 2014 toegestuurd wordt.