Vlaanderen.be | Kunstenenerfgoed.be

122.570.732,10

130.531.200,30

Lonen en vergoedingen per functie

De lonen en andere vergoedingen aan medewerkers kunnen we op basis van twee kenmerken groeperen: per functie of per manier van vergoeden. De bedragen zeggen iets over het relatieve gewicht van elk van de functies in de totale kost voor medewerkers, maar dat zegt niets over hoeveel mensen daarvoor aan de slag waren. Voor de medewerkers in loondienst hebben we daar wel een indicatie van. Het gaat om absolute cijfers, maar er waren niet elk jaar even veel organisaties. Daarom kunnen we hier geen evoluties van absolute cijfers uit afleiden.

In de tabel ziet u de gerapporteerde lonen en vergoedingen van 276 (2010), 271 (2011) en 272 rapporterende organisaties (2012). Er waren in 2010 en 2011 telkens 277 meerjarig gesubsidieerde organisaties. In 2012 nog 275.

In de grafiek ziet u het relatieve aandeel van de kost van de verschillende functies per jaar. Theoretisch kunt u evoluties zien, maar uit het overzicht blijkt vooral een grote continuïteit in de verhoudingen. Als we de artistieke functies in ruime zin samen nemen (uitvoerend/scheppend kunstenaar, technisch-artistiek medewerker, artistiek/inhoudelijk medewerker en artistiek leider), dan vertegenwoordigen die elk jaar ruim twee derde van de totale kost voor lonen en andere vergoedingen.

Onderaan ziet u bij ‘onbekend’ dat de datakwaliteit sinds 2010 verbetert. Het gaat over medewerkers van wie we wel de naam, vergoeding en manier van vergoeden kennen, maar niet de functie.